In Nederland overlijdt maar liefs 35 procent van de vrouwen aan hart en vaatziekten. Dit aantal zou met 80 procent vermindert kunnen worden bij het naleven van een gezonde leefstijl. Vrouwen hebben meestal andere symptomen dan mannen die vaak de klassieke stekende pijn in de borst hebben met uitstraling naar de armen toe.

Typische symptomen vrouwen die kunnen wijze op hartinfarct of aankondiging ervan:

• Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Zwakte
  • Plotselinge vermoeidheid
  • Kortademigheid
  • Slapeloosheid
  • Pijn in de maagstreek
  • Branderig gevoel onder het borstbeen
  • Pijn in de nek of tussen de schouderbladen
  • Beklemmend of drukkend gevoel in de borststreek

De drie meest voorkomende klachten zijn: pijn op de borst, kortademigheid en hartkloppingen. Veel van deze typische symptomen worden vaak als overgangsklachten gezien bij de huisarts.

Hoge bloeddruk

Als hoge bloeddruk onbehandeld blijft kan dit op den duur ernstig hartfalen tot gevolg hebben.

Feiten:

• De helft van alle vrouwen vanaf 60 jaar hebben een te hoge bloeddruk
  • Hoge bloeddruk leidt tot beschadiging aan hart- en bloedvaten. Dit kan de hersenen en organen zoals de nieren aantasten.
  • Vrouwen met overgangsklachten hebben vaak een te hoge bloeddruk
  • Vrouwen met opvliegers in de overgang blijken tijdens hun zwangerschap vaak ook een te hoge bloeddruk te hebben gehad.

Aderverkalking

Daarnaast blijkt aderverkalking bij vrouwen veel ernstiger te zijn dan bij mannen. Vaak zit de plaque door het hele vaatsysteem. De diagnose vaatlijden, wordt bij vrouwen vaak later in het ziekteproces, gesteld. Het gevolg is dat er vrij laat met bloedverdunners wordt ingegrepen.

Vrouwen krijgen 10 tot 15 jaar later hart en vaatproblemen dan mannen. Voor de overgang worden vrouwen beschermt door het hormoon oestrogeen. Oestrogeen heeft een gunstige uitwerking op de kwaliteit van de vaatwand met daarbij een vaatverwijdend effect waardoor de doorbloeding verbetert. Terwijl de gemiddelde vrouw onder de 50 jaar drie keer minder kans loopt op een hartinfarct dan de gemiddelde man, hebben rokende vrouwen in die leeftijdsfase juist een twee keer zo hoog risico als hun rokende mannelijke leeftijdsgenoten. Vrouwen in die leeftijd overleven het hartinfarct twee keer minder vaak dan oudere vrouwen.

Tip!

Neem hart gerelateerde klachten als pijn op de borst, kortademigheid, hartkloppingen altijd serieus. Zeker wanneer hart en vaatziekte veel in de familie voorkomt. Als klachten niet serieus genomen worden, kun je bij de vrouwenkliniek van Drs. Angela Maas (cardioloog in Nijmegen) terecht.

Wil jij meer weten over de overgang?

Vraag dan hier het gratis E-book “Stralend door de overgang” aan.

Heb je behoefte aan ondersteuning in de overgang?

Vraag dan hier een gratis intake gesprek aan.